VISITANDO
(Fauno pintado por Picasso cando estudaba na planta baixa do noso edificio)
Os cazatesouros do Club de Lectura visitan a
exposición sobre o primeiro Picasso (o Picasso
coruñés podemos dicir) no Museo de Belas Artes da Coruña. Válelles de guía
unha servidora (previamente xa eu acompañara a un grupo de primeiro da ESO e
tivera a fortuna de oír a explicación dunha muller nova e moi versada no tema).
(Fauno pintado sendo xa o artista un adulto: percíbese ben a evolución experimentada)
Sobre que cousas –algunhas delas anecdóticas
pero válidas para enganchar a súa atención- fixen pé? Cítovos só algunhas para
non rebentarvos de todo a película: unha importantísima ao meu entender, que
nunca nunca deixou de ter á man os cadernos e os cadros destes primeiros anos,
hai fotografías expostas onde o pintor é septuaxenario –está con Xaqueline- e
curiosean cousiñas feitas por el cando vivían aquí, e tamén hai outras do seu
estudo de artista afamado en París (creo lembrar) e vese na parede algún cadro
da etapa esta, da adolescencia na terra dos ártabros. Outro dato por min
apreciado: gustáballe o popular, seleccionaba tipos do pobo, aldeáns co
porquiño diante da casa, a cabeza da muller galega co pano atado arriba, as
casas do lugar de san Roque de Afora...
(Había na Coruña daquela un mendigo moi coñecido... A expresividadade da man é digna de subliñarse, quere saír do cadro, apélanos)
E tamén quedei co xogo da rapazada
diante do instituto (el mesmo así o contará anos máis tarde): xogaban a
tourear, facendo un deles de touro con cornos... (iso no chairo dianteiro:
recordade que por detrás do insti, no Orzán, seguirían toureando as ondas).
(Sería verdade se cadra que Pablo Picasso nunca esqueceu os xogos de neno diante do Instituto da Guarda)
Arredor de determinados obxectos rodeábanme e
eu preguntáballes cousas: Sabedes onde
estaría daquela a praza de touros (o mozo Pablo pintou parte dunha corrida
aquí na Coruña)? E os cazatesouros
pensaban que sería no ‘Coliseum’. Imposible,
aquilo estaba alá lonxe, había aldeas, Someso, Mesoiro..., había ríos e fontes
e leiras e fragas... (os Cazatesouros ignoraban a existencia da antiga
praza de touros da Coruña).
(Foto dos Cazatesouros á saída do Museo de Belas Artes)
Fixemos unha foto á saída do Museo e nos días
seguintes quixen averiguar que foi o que máis lles impresionou. Velaquí
algunhas respostas:
Gadea: A
min o que máis me chamou a atención era o ben que debuxaba sendo tan neno, e o
pouco que lle gustaban os estudos.
Carolina: Eu
quedo cos retratos de Conchita e cos debuxos da praza de touros: aí apréciase
un trazo moi bo, sobre todo se pensamos na idade que tiña cando os fixo.
Valentina: A
min impactoume ver como foi evolucionando, vese moi ben na serie do fauno...
Andrés: Penso
que se Conchita non morrese, Picasso podería seguir aquí.
(Isto último é rebatible: houbo máis factores,
sen negar que o falecemento da filla debeu ter moito peso, que inflúen na
decisión do pai de pedir o translado, coma a reuma que aconsellaba cambio de
clima e as disensións no claustro, coa caída do director amigo seu; doutra
banda, non se pode dubidar que unha cidade cosmopolita e aberta a Europa como
Barcelona lle abriu ao mozo unhas portas que dificilmente a Coruña da época lle
podería abrir).
(Responso pola morte de Conchita, pintura datada "xoves 10--95/Coruña", é o título deste cadro que pintou en lembranza da irmanciña, cuxa acta de defunción custodia a igrexa de santa Lucía, ubicada nese momento non onde está hoxe, senón na capela de santa Lucía na Travesía do Monte, que máis tarde sería a Igrexa Parroquial de san Pedro de Mezonzo; recórdese que a colocación da primeira pedra da actual igrexa de santa Lucía dátase en agosto de 1899, ida xa a familia Picasso; non foi ata o ano 2014 cando Rubén Ventureira e Elena Pardo desvelan que se trata realmente do responso ou pequena oración de defuntos, pola irmanciña, e o espazo onde transcorre é o interior da capela do Cemiterio Xeral da Coruña, hoxe chamado de san Amaro)
(Disque Pablo lle axudou ao pai, algo impedido pola reuma, a pintar as paticas das pombas deste cadro da autoría do señor Ruiz Blasco)
A semana próxima contarémosvos dos éxitos
picassianos dunha nosa condiscípula, membro do Club de Lectura dos
Cazatesouros.
(Mª Rosario Soto Arias)
Ningún comentario:
Publicar un comentario